Slideshow

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

torsdag 29 oktober 2009

Sverkers Nyhetsbrev # 2



"De Folksam retat upp är en mycket målmedveten grupp"

Fredag förra veckan satte Folksam ut vakter på alla sina kontor. I Aftonbladet sade Folksam att det var nödvändigt efter Plus' inslag om pensionärsförsäkringen. Det är ju den försäkring som i folkmun kallas begravningshjälpen och där Folksam nu minskar utbetalningen från 31 800 kr till 18 000 kr.

Ni känner till historien och ni har säkert förstått hur förtvivlade och rasande pensionärerna är. När jag hörde om vakterna tänkte jag först att Folksam fattar ju ingenting. Hur kan de göra så? Vakter för att skydda sig mot pensionärerna, sina kunder.

Jag har tänkt väldigt mycket på det här och jag har tänkt om en aning. På något sätt tror jag att det handlar om två nivåer. Det ena är just vakterna och det andra är hotet.

Vakterna till att börja med. Om det verkligen är så att personalen på Folksams kontor kände sig hotade? Om de var rädda och oroade? Om de kände sig otrygga? Ja, då kände säkert ledningen att något måste göras. I det läget kan det vara både hänsynsfullt och klokt av ledningen att möta personalens oro på något sätt. Det blev vakter. Sett i backspegeln kan man ju tycka att vakter var att ta i. Å andra sidan var det inte mycket tid från torsdag klockan 21.00 till fredag morgon. Enligt Folksam var det ju Plus inslag om pensionärsförsäkringarna som drog igång hela hotkarusellen.

Hotet då? Det är knepigare. Tänk på vilka det handlar om. Pensionärer. Många ganska orörliga, andra inte särskilt snabba. En del har problem med hörseln, och några ser inte så bra. Det är inte många av oss som förknippar dagens pensionärer med påkar och knogjärn. De känns inte särskilt hotfulla.

Det finns en annan sida. Den grupp Folksam nu retat upp är en mycket målmedveten grupp. De har kämpat hela sitt liv för rättvisa och det har lärt dem att argumentera och de vet hur man jobbar mot ett mål. Det är den här generationen som sett till att man skall kunna leva på sin lön. De har byggt trygghetslagar, sett till att de flesta bor någorlunda hyfsat och mycket mer.
Om den här generationen fortfarande hade bestämt tror jag att färre varit hemlösa och fler haft råd att leva bättre. Jag tror inte heller någon ensamstående mamma skulle behöva gå till kyrkan för att få mat för dagen (radion för några dagar sedan). De skulle inte heller ha accepterat den otäcka cynism och egoism som på kort tid fått fotfäste i samhället.

De här gubbarna och gummorna finns överallt. De i Vännäs känner jag väl. Jag har hört dem ryka ihop när de fortfarande var aktiva. Jag har sett saliven stänka. De är stenhårda i diskussionen och det kan vara otäckt att ha dem emot sig. Det handlar inte bara om glappa och rappa käftar utan det handlar om att föra en diskussion mot ett tydligt mål. De blir aldrig så triggade som om målet med diskussionen är att sopa bort en orättvisa. De har sett rätt mycket. Jag tror faktiskt att riktigt hotfullt blir när vanliga kloka människor utan att bli motsagda får berätta om sin ilska och oro. Det är otäckt att vara på fel sida i den diskussionen och det kan kännas hotfullt. Om Folksam är rädd för den debatten så är det nog klokt att hålla dörrarna låsta och vakterna på plats. Akta er för pensionärerna. Släpper ni in dem och tar debatten så har ni inte en chans. Man kan aldrig vinna sympati för en orättvisa och orättvist är det.

Jag hade inte tänkt skriva om något mer än Folksam i veckan, men P1 Morgon och Ekot idag (onsdag) blev bara för mycket. Hur skenhelig får man vara i jakten på pengar?
Först var det handeln som nu skall börja sälja receptfria läkemedel i en del butiker. I P1 Morgon fick jag idag veta att har man någon fråga om pillret - hur enkel som helst; Kan man bli illamående på Treo? Blir man deppad av Ipren? Vad som helst? - då får man gå på apoteket och fråga.

Handelns representant har mage att säga att det blir för dyrt att utbilda personalen så de kan svara på den enklaste av våra frågor. Tänk efter! Det blir för dyrt att ge oss kunder den mest fundamentala servicen – information om det vi köper. Service är inte aktuellt, men tjäna pengar på oss gör dom gärna. Tjäna pengar, inget ansvar. Gissa var jag kommer att köpa mina piller.
Sedan kom jordbruksministern några minuter senare i Ekot. Han var väldigt övertygad om alkoholmonopolets betydelse för folkhälsan. Ändå tycker han nu att bönderna skall få sälja alkohol på sina gårdar. Ursäkta jordbruksministern, men man kan inte tända en brasa samtidigt som man häller vatten på den. Skippa monopolet eller skippa planerna på att göra alkoholen till en ny gröda.

En ryggrad kan inte vara hur krokig som helst.

Sverker


Orsaken till att jag tar in Sverkers nyhetsbrev är att det är
en mycket klok och vis människa. Hela artikeln är en länk
till SVT:s och Sverkers Plus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar