Slideshow

Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

fredag 11 september 2009

Det här är sagt av Astrid Lindgren. Är/var en mycket vis dam.

"Och för dem, som nu så ivrigt ropar på hårdare tag och stramare tyglar, skulle jag vilja berätta vad en gammal dam en gång talade om för mig.
Hon var ung mor på den tiden när man ännu trodde på det där. 'Spar på riset och du fördärvar pilten', det vill säga hon trodde egentligen inte på det, men en gång hade hennes lille pojke gjort någonting, så att hon tyckte han måste få en risbastu, den första i sitt liv. Hon sa åt honom att han själv skulle gå ut och ta reda på ett ris åt henne. Den lille pojken gick och var länge borta. Till sist kom han gråtande tillbaka och sa: 'Jag hittade inget ris, men här har du en sten som du kan kasta på mig.'
Då började mamman också gråta, för hon såg plötsligt alltihop med barnets ögon. Barnet måste ha tänkt att 'min mor vill faktiskt göra mig illa, och då går det väl lika bra med en sten'.
Hon slog armarna om honom, och de grät en stund tillsammans. Och sedan la hon stenen på en hylla i köket, och där fick den ligga kvar som en evig påminnelse om det löfte hon gav i den stunden: aldrig våld!"
Sagt av Astrid Lindgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar